RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN DAN KONRAK
PENGAJARAN GEOGRAFI 2012
Tingkatan 4
MINGGU
TARIKH
|
TAJUK
|
KONSEP
|
HASIL
PENGAJARAN
Pada akhir pengajaran murid dapat:
|
NILAI
|
BBM
|
Latihan
|
||||||||||||
Obj.
|
Str/E.
|
|||||||||||||||||
1
03 – 05 JAN
|
KEMAHIRAN GEOGRAFI
Peta Topografi
|
|
|
|
|
|
5
|
|||||||||||
1
|
Kedudukan
|
Rujukan grid
Garisan grid
|
1
2
3
|
Mengenal pasti sistem grid kebangsaan
Menyatakan kedudukan dengan menggunakan peta topografi
berasaskan rujukan grid 4 angka dan 6 angka
Menjelaskan penggunaan rujukan grid 4 angka dan 6 angka
|
Bekerjasama
Keadilan
Keberanian
Berdikari
|
Carta
Peta topografi
|
||||||||||||
2
08 – 12 JAN
|
2
|
Arah
|
Utara
Bearing
|
1
2
|
Mengenal pasti utara grid, utara benar dan utara magnet
Mengukur bearing grid sesuatu tempat dengan menggunakan
jangka sudut
|
Kerajinan
Bersyukur
Keberanian
|
Peta topografi
|
|
10
|
|||||||||
3
15 – 19 JAN
|
3
|
Skala dan jarak
|
Skala
Jarak
Keluasan
|
1
2
3
4
|
Menyatakan jenis-jenis jarak
Mengukur jarak dengan menggunakan skala lurus, skala
penyata dan pecahan wakilan
Mengira keluasan kawasan sekata dengan menggunakan
kaedah segi empat grid
Mengira keluasan kawasan tidak sekata dengan
menggunakan kaedah segi empat grid
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Peta topografi
|
|
10
|
|||||||||
4
22 – 26 JAN
|
4
|
Ketinggian
Keratan rentas
|
Kontur
Kecerunan
|
1
2
3
4
5
|
Mengenal pasti pelbagai bentuk muka bumi utama
berdasarkan garisan kontor
Mengira kecerunan dalam nisbah dan petarus
Melukis keratan rentas
Mengira lampauan tegak berpandukan skala tegak dan
skala mendatar
Menjelaskan bentuk muka bumi berdasarkan keratan rentas
|
Bekerjasama
Keadilan
Kasih sayang
|
Peta topgrafi
Carta
|
|
5
|
|||||||||
5
29 JAN -02 FEB
|
5
|
Keratan rentas
|
Lampauan tegak
|
1
|
Menjelaskan bentuk muka bumi berdasarkan keratan rentas
|
Berdikari
Kasih sayang
|
Peta minda
Carta
|
|
3
|
|||||||||
6
05 – 09 FEB
|
6
|
Peta topografi
|
Pandang darat fizikal
Pandang darat budaya
Organisasi ruangan
Saligkaitan
|
1
2
3
4
5
|
Menjelaskan dengan contoh jenis-jenis simbol
Mengkategori simbol-simbol mengikut jenis
Mengenal pasti pelbagai ciri fizikal dan ciri budaya
dalam peta topografi
Menghubungkait ciri-ciri fizikal dan budaya dalam peta
topografi
Membaca dan mentafsir peta topografi
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Peta topografi
|
|
5
|
|||||||||
7
12 – 16 FEB
|
7
|
Graf dan carta
. Graf bar
. Graf garisan
|
Min
Maksimum
Minimum
Julat
|
1
2
3
|
Melukis graf
Menyusun data dan maklumat serta mempersembahkannya
dalam bentuk graf dengan tepat
Mentafsir graf
|
Bekerjasama
Keadilan
Bersyukur
Kebebasan
|
Carta
Kertas graf
|
|
3
|
|||||||||
8
19 – 23 FEB
|
|
UJIAN BULANAN 1
|
||||||||||||||||
9
26 FEB -01 MAC
|
|
Graf dan carta
. carta pai
|
Min
Maksimum
Minimum
Julat
|
1
2
3
|
Melukis carta pai
Menyusun data dan maklumat serta mempersembahkannya
dalam bentuk carta pai dengan tepat
Mentafsir carta pai
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Kertas graf
Jangka sudut & lukis
|
|
5
|
|||||||||
10
04 – 08 MAC
|
8
|
Peta tematik
. Peta taburan
|
Aliran
Taburan
Kepadatan
Pola
|
1
2
3
|
Mengenal pasti peta taburan
Membaca maklumat dalam peta tematik
Membina peta taburan berdasarkan maklumat yang dikumpul
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Peta Malaysia kosong
|
|
4
|
|||||||||
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
09 MAC HINGGA 17 MAC 2012
|
|||||||||||||||||
11
18 – 22 MAC
|
|
Peta tematik
. Peta aliran
|
Aliran
Taburan
Kepadatan
Pola
|
1
2
3
|
Mengenal pasti peta aliran
Membaca maklumat dalam peta aliran
Membina peta aliran berdasarkan maklumat yang dikumpul
|
Bekerjasama
Keadilan
Rasional
|
Peta Malaysia kosong
|
|
4
|
|||||||||
12
25 – 29 MAC
|
GEOGRAFI FIZIKAL
BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA
|
|
|
|
|
|
5
|
2
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
1
|
Sistem bumi
Struktur bumi
|
Sistem atmosfera
Litosfera
Biosfera
Hidrosfera
Kerak bumi
Mantel
Teras bumi
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Mengenal pasti sistem bumi
Menghuraikan sistem bumi
Menyenaraikan struktur bumi
Menjelaskan struktur bumi
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Model bumi
|
||||||||||||
13
01 – 05
APRIL
|
|
Jenis batuan dan
kepentingannya
|
|
1
2
3
|
Mengenalpasti tiga jenis batuan
Menerangkan proses pembentukan jenis batuan
Menjelaskan dengan contoh kepentingan batuan kepada
manusia
|
Baik hati
Hemah tinggi
|
Batu granit
Marmar
|
5
|
2
|
|||||||||
14
08 – 12 APRIL
|
2
|
Proses pembentukan dan taburan bentuk muka bumi
.pembentukan gunung berapi
|
Mampatan
Tegangan
|
1
2
3
4
|
Menyenaraikan proses pergerakan plat tektonik
Membanding dan membezakan proses pergerakan plat
tektonik secara pertembungan dan secara pencapahan
Menjelaskan melalui rajah bentuk muka bumi jalar dalam
dan jalar luar
Menghuraikan proses pembentukan gunung berapi
|
Kasih sayang
Kejujuran
Keberanian
|
Model gunung berapi
Carta
|
8
|
3
|
|||||||||
15
15 – 19 APRIL
|
3
|
Perubahan pandang darat fizikal
. Luluhawa
|
Luluhawa
|
1
2
3
|
Menyenaraikan jenis-ienis luluhawa
Menerangkan proses luluhawa
Menyenaraikan kesan proses luluhawa terhadap pandang
darat
|
Bekerjasama
Keadilan
Baik hati
|
Carta
Peta minda
|
5
|
3
|
|||||||||
16
22 – 26 APRIL
|
|
Perubahan pandang darat fizikal
. Gerakan jisim
|
Gerakan jisim
|
1
2
|
Menerangkan jenis-jenis gerakan jisim
Membanding dan membezakan jenis-jenis dan proses
gerakan jisim
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Model gerakan jisim
Carta
|
5
|
3
|
|||||||||
17
29 APRIL – 03
MEI
|
|
Perubahan pandang darat fizikal
. Tindakan air
mengalir (sungai)
|
|
1
2
3
|
Menyenarai proses tindakan sungai
Menghuraikan proses tindakan sungai
Menjelaskan dengan contoh bentuk muka bumi proses
tindakan sungai
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta sungai
Peta minda
|
5
|
3
|
|||||||||
18
06 – 10 MEI
|
|
Perubahan pandang darat fizikal
. Tindakan air
mengalir (ombak)
. Pengaruh kegiatan manusia
|
|
1
2
3
4
5
|
Menyenarai proses tindakan ombak
Menghuraikan proses tindakan ombak
Menjelaskan dengan contoh bentuk muka bumi proses
tindakan ombak
Menerangkan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi
gerakan jisim, tindakan air mengalir dan tindakan ombak
Menjelaskan dengan contoh usaha mengurangkan kegiatan
manusia terhadap gerakan jisim, tindakan air mengalir dan tindakan ombak
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Gambar pantai
Keratan akhbar
|
5
|
3
|
|||||||||
19
13 - 17
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
|||||||||||||||||
20
20 – 24 MEI
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
|||||||||||||||||
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
BERMULA 25 MAY HINGGA 09 JUN 2012
|
||||||||||||||||||
21
10 – 14
JUN
|
4
|
Laut dan lautan
. Terumbu karang
. Kepentingan dan potensi laut dan lautan
. Kesan kegiatan manusia terhadap laut dan lautan
|
Pemeliha-raan
Pemuliha-raan
|
1
2
3
4
5
6
|
Mengenal pasti pentas benua dan jurang lautan
Menghuraikan faktor-faktor yang mempengaruhi
pembentukan terumbu karang
Menerangkan proses pembentukan terumbu karang
Menyenaraikan kepentingan dan potensi laut dan lautan
Mengenal pasti kesan kegiatan manusia terhadap laut dan
lautan
Menyenaraikan cara-cara manusia memelihara dan
memulihara potensi lautan
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
Rasional
|
Carta
Peta minda
Bahan edaran
|
5
|
3
|
|||||||||
22
17 – 21
JUN
23
|
CUACA DAN IKLIM SERTA PENGARUH NYA
|
|
|
|
|
|
8
|
2
|
||||||||||
1
|
Sistem suria
. Pergerakan
bumi
|
Paksi bumi
Putaran bumi
Peredaran bumi
|
1
2
3
|
Mengenal pasti sistem suria
Menerangkan pergerakan bumi dalam sistem suria
Menjelaskan dengan rajah peredaran bumi dan kesannya
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Glop
|
||||||||||||
24 – 28
JUN
|
|
Sistem suria
. Zon waktu
|
Zon waktu
Meridian pangkal
Garisan tarikh antarabangsa
|
1
2
3
|
Mengenal pasti zon waktu, meridian pangkal dan garisan
tarikh antarabangsa
Mengira waktu dan menentukan tarikh
Menjelaskan kedudukan longitud sesuatu tempat
berdasarkan waktu
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Glop
Carta
Jam
|
5
|
2
|
|||||||||
24
01 – 05 JULAI
|
2
|
Unsur-unsur cuaca dan iklim
. Suhu
|
Pemeluwa-pan
|
1
2
3
|
Menyenaraikan unsusr-unsur suhu
Menyatakan fenomena suhu
Menerangkan dengan contoh fenomena suhu
|
Bekerjasama
Keadilan
Kebebasan
|
Carta
Termometer
|
7
|
2
|
|||||||||
25
08 – 12 JULAI
|
|
Unsur-unsur cuaca dan iklim
. Hujan
|
Kerpasan
|
1
2
3
|
Menyenaraikan fenomena hujan
Menyatakan fenomena hujan
Menerangkan dengan contoh fenomena hujan
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Tolok hujan
Carta
|
5
|
2
|
|||||||||
26
15 – 19 JULAI
|
|
UJIAN BULANAN 2
|
||||||||||||||||
27
22 – 26 JULAI
|
|
Unsur-unsur cuaca dan iklim
. Angin
|
|
1
2
3
|
Menyenaraikan fenomena angin
Menyatakan fenomena angin
Menerangkan dengan contoh fenomena angin
|
Rasional
Kesederhanaan
Kejujuran
Baik hati
|
Model petunjuk arah angin
|
5
|
2
|
|||||||||
28
29 JULAI – 02 OGOS
|
|
Unsur-unsur cuaca dan iklim
. Angin
|
|
1
|
Menerangkan dengan contoh fenomena angin
|
Rasional
Kesederhanaan
|
Model petunjuk arah angin
|
5
|
2
|
|||||||||
29
05 – 09 OGOS
|
3
|
Pengaruh cuaca dan iklim terhadap kegiatan manusia
|
Kesan rumah hijau
Pulau haba
|
1
2
3
4
|
Menyatakan pengaruh iklim terhadap kegiatan manusia
Menyatakan ciri-ciri iklim Khatulistiwa dan iklim
Mediterranean
Menyenaraikan jenis-jenis tanaman di kawasan
Khatulistiwa dan Mediterranean
Menyenaraikan pengaiuh kegiatan manusia terhadap cuaca
dan iklim
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
|||||||||
30
12 – 16 OGOS
|
4
|
Pengaruh kegiatan manusia terhadap iklim
. Kesan rumah
hijau
|
Kesan rumah hijau
|
1
2
3
|
Menghuraikan pengaruh kesan rumah hijau
Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi
kesan rumah hijau
Menghuraikan pengaruh kesan rumah hijau terhadap
kegiatan manusia
|
Rasional
Kesederhanaan
Kejujuran
Baik hati
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
|||||||||
CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL KE 2
17 0G0S HINGGA 25 OGOS 2012
|
||||||||||||||||||
31
26 – 30 OGOS
|
|
Pengaruh kegiatan manusia terhadap iklim
. Pulau haba
|
Pulau haba
|
1
2
3
|
Menghuraikan pengaruh pulau haba
Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi
pulau haba
Menghuraikan pengaruh pulau haba terhadap kegiatan
manusia
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
|||||||||
32
02 -06 SEPT.
|
|
Pengaruh kegiatan manusia terhadap iklim
. Hujan asid
|
Hujan asid
|
1
2
3
|
Menghuraikan pengaruh hujan asid
Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi
hujan asid
Menghuraikan pengaruh hujan asid terhadap kegiatan
manusia
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
|||||||||
33
09 – 13 SEPT.
|
|
Pengaruh kegiatan manusia terhadap iklim
. Jerebu
|
Jerebu
|
1
2
3
|
Menghuraikan pengaruh kesan jerebu
Menghuraikan bagaimana kegiatan manusia mempengaruhi
jerebu
Menghuraikan pengaruh jerebu terhadap kegiatan manusia
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
|||||||||
34
16 – 20 SEPT.
|
TUMBUHAN SEMULA JADI DAN HIDUPAN LIAR
|
|
|
|
|
|
6
|
2
|
||||||||||
1
|
Jenis dan taburan
|
Kepelba-gaian
|
1
2
3
4
|
Mengenal pasti jenis dan taburan tumbuh-tumbuhan semula
jadi utama
Memadankan ciri tumbuhan semula jadi utama
Menyenaraikan jenis hidupan liar di dunia
Menghubungkaitkan ciri tumbuhan semula jadi dengan
taburan kawasan yang terdapat
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Peta Malaysia
Peta minda
|
||||||||||||
KERJA KURSUS GEOGRAFI
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
1
|
Merancang kajian
|
|
1
2
3
4
|
Menentukan tajuk kajian
Menyediakan objektif kajian
Menyediakan peta kawasan kajian
Menentukan kaedah kajian
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Bahan edaran
|
|
|
||||||||||
35
23 – 27 SEPT.
|
2
|
Menyedia-kan laporan
|
|
1
2
3
|
Melaksanakan kajian di lokasi yang dipilih
Memproses data dan maklumat kajian
Menulis laporan kajian
|
Bekerjasama
Keadilan
Berdikari
|
Bahan edaran
|
|
|
|||||||||
36
31 SEPT – 04 0KT.
|
3
|
Menyedia-kan laporan
|
|
1
|
Menulis laporan kajian
|
Baik hati
Kejujuran
|
Bahan edaran
|
|
|
|||||||||
37
07 – 11 OKT.
|
5
|
Kepentingan tumbuhan semula jadi
|
Ekosistem
Biotik, Abiotik
Primer
Sekunder
Rantaian makanan
|
1
2
3
|
Mentakrifkan konsep ekosistem hutan
Menyatakan ekosistem hutan hujan tropika
Membanding dan membezakan ekosistem hutan hujan tropika
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
8
|
2
|
|||||||||
38
14 – 18 OKT.
|
6
|
Kesan kegiatan manusia terhadap tumbuhan semula jadi
dan hidupan liar
|
|
1
2
|
Menyenaraikan kegiatan manusia yang mendatangkan kesan
terhadap keseimbangan ekosistem hutan
Menyenaraikan kesan-kesan kegiatan manusia terhadap keseimbangan
ekosistem hutan
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Peta minda
Bahan edaran
|
5
|
|
|||||||||
7
|
Pemeliha-raan dan pemulihara-an tumbuhan semula jadi
dan hidupan liar
|
Pemeliha-raan
Pemuliharaan
|
1
2
3
|
Mentakrifkan konsep pemeliharaan dan pemuliharaan
Menyatakan usaha-usaha pemeliharaan dan
pemuliharaantumbuhan semula jadi dan hidupan liar
Mencadangkan cara mengatasi masalah kepupusan tumbuhan
semulajadi dan hidupan liar
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
2
|
||||||||||
39
21 – 25 OKT.
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|||||||||||||||||
40
28 OKT – 01 NOV.
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
|||||||||||||||||
41
04 – 08 NOV.
|
|
Ulang kaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
peperiksaan akhir tahun
Mengenal pasti fakta yang terdapat dalam soalan
peperiksaan akhir tahun
|
Bekerjasama
Keadilan
Bersyukur
|
Carta
Peta minda
|
40
|
10
|
||||||||||
CUTI AKHIR TAHUN PERSEKOLAHAN BERMULA 09 NOVEMBER HINGGA 31 DISEMBER 2012
|
||||||||||||||||||
RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN DAN KONTRAK
PENGAJARAN GEOGRAFI 2012
Tingkatan 5
MINGGU
TARIKH
|
TAJUK
|
KONSEP
|
HASIL
PENGAJARAN
Pada akhir pengajaran murid dapat:
|
NILAI
|
BBM
|
LATIHAN
|
|||||||||||||||||
Obj.
|
Str/E
|
||||||||||||||||||||||
1
03 – 05 JAN
|
DINAMIK PENDUDUK
|
|
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Peta Malaysia
Carta
|
5
|
4
|
||||||||||||||||
1
|
Taburan penduduk
. Taburan penduduk Malaysia dan dunia
. Faktor yang mempengaruhi
|
Taburan sekata
Taburan tidak sekata
|
1
2
3
|
Mengenal pasti taburan penduduk
. Malaysia
. Dunia
Menyatakan dan menjelaskan dengan contoh faktor-faktor
yang mempengaruhi taburan penduduk
Merumuskan faktor-faktor yang mempengaruhi taburan
penduduk di Lembangan St. Lawrence, Kanada
|
|||||||||||||||||||
2
08 – 12 JAN
|
|
Perubahan penduduk
dan implikasinya
. Pertumbuhan penduduk
|
Kadar kelahiran
Kadar kematian
migrasi
|
1
2
|
Mentakrifkan pertumbuhan penduduk
Menyatakan
faktor yang mempengaruhi kadar kelahiran, kadar kematian dan migrasi
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Bahan edaran
|
5
|
5
|
||||||||||||||
3
15 – 19 JAN
|
|
Perubahan penduduk dan implikasinya
. Kadar kelahiran, kematian dan migrasi
|
Kadar kelahiran
Kadar kematian
migrasi
|
1
2
|
Mengira kadar pertumbuhan penduduk
Menyata dan menjelaskan dengan contoh faktor yang
mempengaruhi kadar kelahiran, kadar kematian dan migrasi
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Bahan edaran
Gambar penduduk
|
5
|
6
|
||||||||||||||
4
22 – 26 JAN
|
3
|
Perubahan penduduk dan implikasinya
. Migrasi
|
Migrasi
|
1
2
3
|
Menyenaraikan jenis migrasi dalaman dan antarabangsa
Menyatakan dan menjelaskan dengan contoh faktor yang
mempengaruhi jenis-ienis migrasi
Mengenal pasti dan menghuraikan kesan migrasi
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Carta
Peta minda
|
5
|
6
|
||||||||||||||
5
29 JAN -02 FEB
|
4
|
Perubahan penduduk dan implikasinya
. Piramid penduduk
|
Komposisi penduduk
Struktur penduduk
|
1
|
Mengenal pasti bentuk piramid penduduk
|
Keberanian
Bekerjasama
Kejujuran
|
Carta piramid penduduk
|
5
|
5
|
||||||||||||||
6
05 – 09 FEB
|
|
Perubahan penduduk dan implikasinya
. Piramid penduduk
|
Komposisi penduduk
Struktur penduduk
|
1
2
|
Menyatakan ciri-ciri piramid penduduk dan kaitannya
dengan kadar kelahiran dan kadar kematian
Menjelaskan kesan struktur dan komposisi penduduk
terhadap pembangunan negara
Merumuskan tentang kesan struktur dan komposisi
penduduk terhadap pembangunan negara padamasa depan
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta piramid penduduk
|
5
|
5
|
||||||||||||||
7
12 – 16 FEB
|
|
Perubahan penduduk dan implikasinya
. Perubahan penduduk
|
Kurang penduduk
Penduduk optimum
Penduduk berlebihan
|
1
2
3
|
Mentakrifkan keadaan kependudukan kurang penduduk,
penduduk optimum dan penduduk berlebihan
Menyenaraikan dan menerangkan kesan kurang penduduk dan
penduduk berlebihan
Menyatakan dan menjelaskan dengan contoh
langkah-langkah mengatasi masalah kependudukan
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
6
|
||||||||||||||
8
19 – 23 FEB
|
UJIAN BULANAN 1
|
||||||||||||||||||||||
9
26 FEB -01 MAC
|
PETEMPATAN DAN PERKEMBANGANNYA
|
|
|
|
|
|
5
|
5
|
|||||||||||||||
1
|
Fungsi petempatan
. Jenis petempatan
. Petempatan luar bandar danpetempatan bandar
|
Saling bergantung
|
1
2
|
Menyatakan dan menghuraikan fungsi petempatan luar
bandar dan petempatan bandar
Menyenaraikan dan menerangkan dengan contoh
faktor-faktor yang mempengaruhi perletakan dan taburan petempatan luar bandar
dan bandar
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Carta
Peta minda
|
|||||||||||||||||
10
04 – 08 MAC
|
|
Fungsi petempatan
. Jenis petempatan
. Saling bergantung antara bandar dengan luar bandar,
antara bandar dengan bandar
|
Pemban-daran
|
1
2
3
|
Menerangkan dan menjelaskan saling bergantung antara
bandar dengan luar bandar, bandar dengan bandar
Menghuraikan dengan contoh perkembangan dan perubahan
petempatan luar bandar kepada bandar
Membandingkan dan membezakan fungsi petempatan luar
bandar dan petempatan bandar
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Peta minda
Bahan edaran
|
5
|
7
|
||||||||||||||
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA
10 MAC HINGGA 17 MAC 2012
|
|||||||||||||||||||||||
11
18 – 22 MAC
|
2
|
Pembandaran
. Bandar terancang
. Faktor yang mempengaruhi pembandaran
|
|
1
2
3
4
|
Mentakrif proses pembandaran
Menerangkan dengan contoh bandar-bandar terancang
Menjelaskan dengan contoh proses pembandaran di negara membangun dan maju
Menyatakan dan menghuraikan faktor yang mempengaruhi
pembandaran
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
||||||||||||||
12
25 – 29 MAC
|
|
Pembandaran
. Kesan pembandaran
. Langkah mengurangkan masalah pembandaran
|
Hierarki
Petempa-tan
|
1
2
3
|
Menyatakan kesan pembandaran
Menyenaraikan langkah untuk mengurangkan masalah
pembandaran
Menghuraikan dengan contoh kesan dan langkah untuk
menurangkanmasalah pembandaran
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
||||||||||||||
13
01 – 05
APRIL
|
|
Pembandaran
. Kesan pembandaran
. Langkah mengurangkan masalah pembandaran
|
|
1
2
3
|
Membanding dan membezakan proses pembandaran di negara membangun dan negara maju
Membandingkan dan membezakan kesan pembandaran antara
Kuala Lumpur dengan Kolkata dan Los Angeles
Mencadangkan langkah-langkah untuk mengurangkan masalah
pembandaran pada masa depan
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Peta minda
Bahan edaran
|
6
|
5
|
||||||||||||||
14
08 – 12 APRIL
|
PENGANGKUTAN DAN PERKEMBANGANNYA
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||
1
|
Kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan
|
Mobiliti
Pola jaringan
Ketersam-paian
|
1
2
|
Mengenal pasti jaringan pengangkutan peringkat awal
Menyatakan dan menghuraikan kepentingan jaringan
pengangkutan dan perhubungan
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Carta
Peta minda
|
6
|
5
|
|||||||||||||||
15
15 – 19 APRIL
|
|
Kepentingan jaringan pengangkutan dan perhubungan
|
|
1
2
|
Menghuraikan faktor yang mempengaruhi perkembangan
jaringan pengangkutan dan perhubungan
Menjelaskan dengan contoh faktor yang mempengaruhi
perkembangan jaringan pengangkutan (Jepun) dan perhubungan (Amerika Syarikat)
|
Kerajinan
Rasional
Kejujuran
Keadilan
|
Carta
Peta minda
Keratan akhbar
|
6
|
6
|
||||||||||||||
16
22 – 26 APRIL
|
2
|
Kesan perkembangan pengangkutan dan perhubungan
|
|
1
2
|
Menyenaraikan kesan perkembangan jaringan pengangkutan
dan perhubungan
Menghuraikan kesan perkembangan jaringan pengangkutan
dan perhubungan di Vietnam dan Jepun
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
6
|
6
|
||||||||||||||
17
29 APRIL – 03
MEI
|
SUMBER
|
Sumber
|
|
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
|
6
|
5
|
|||||||||||||||
1
|
Hutan
Mineral
.
|
Menyenarai dan menghuraikan dengan contoh kepentingan
pelbagai sumber
Menghuraikan kesan alam sekitar akibat penerokaan
sumber
Menghuraikan langkah pengurusan sumber
|
Carta
Bahan edaran
|
||||||||||||||||||||
18
06 – 10 MEI
|
|
|
|
|
|
|
6
|
4
|
|||||||||||||||
|
Air
Pantai dan marin
Kepelbagaian biologi
|
Sumber
|
1
2
3
|
Menyenarai dan menghuraikan dengan contoh kepentingan
pelbagai sumber
Menghuraikan kesan alam sekitar
Menghuraikan langkah pengurusan sumber
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
Peta minda
|
|||||||||||||||||
19
13 – 17 MEI
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||||||||||||||||||
20
20 – 24 MEI
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||||||||||||||||||
CUTI PERSEKOLAHAN PENGGAL PERTAMA
25 MEI HINGGA 09 JUN 2012
|
|||||||||||||||||||||||
21
10 – 14
JUN
|
|
Tanih
Tenaga suria
Tenaga biojisim
|
Sumber
|
1
2
|
Menyenarai dan menghuraikan dengan contoh kepentingan
pelbagai sumber
Menghuraikan kesan alam sekitar akibat penerokaan
sumber
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
6
|
4
|
||||||||||||||
22
17 – 21
JUN
|
|
Kajian kes
|
|
1
2
3
|
Menghuraikan langkah pengurusan sumber
Mengenal pasti penerokaan sumber hutan di Kalimantan
Mengenal pasti kesan penerokaan petroleum di Alaska,
Amerika Syarikat
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Carta
|
6
|
4
|
||||||||||||||
23
24 – 28
JUN
|
|
Kajian kes
|
|
1
2
|
Menjelaskan pengurusan sumber hutan di Kanada
Mengenal pasti langkah pengurusan sumber air di Arab
Saudi
|
Bekerjasama
Rasional
Kejujuran
|
Carta
|
5
|
4
|
||||||||||||||
24
01 – 05 JULAI
|
KEGIATAN EKONOMI
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
1
2
|
Menyenarai dan menjelaskan faktor yang mempengaruhinya
Menyenarai dan menghuraikan kepentingannya
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
Kejujuran
|
Carta
|
5
|
5
|
|||||||||||||||
1
|
Sektor pembuatan
|
||||||||||||||||||||||
25
08 – 12 JULAI
|
KEGIATAN EKONOMI
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
1
2
|
Menyenaraikan dan menghuraikan kesan perkembangan
terhadap alam sekitar
Menyenarai dan menghuraikan langkah mengurangkan kesan
terhadap alam sekitar
|
Baik hati
Hemah tinggi
Kasih sayang
|
Peta Malaysia
Carta
|
5
|
5
|
|||||||||||||||
1
|
Sektor pembuatan
|
||||||||||||||||||||||
26
15 – 19 JULAI
|
|
|
1
2
3
4
|
Menyenarai dan menjelaskan faktor yang mempengaruhinya
Menyenarai dan menghuraikan kepentingannya
Menyenaraikan dan menghuraikan kesan perkembangan
terhadap alam sekitar
Menyenarai dan menghuraikan langkah mengurangkan kesan
terhadap alam sekitar
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
|||||||||||||||
2
|
Sektor perkhidmatan
Sektor pertanian dan penternakan
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
|||||||||||||||||||||
27
22 – 26 JULAI
|
|
Sektor pertanian dan penternakan
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
1
2
3
4
|
Menyenarai dan menjelaskan faktor yang mempengaruhinya
Menyenarai dan menghuraikan kepentingannya
Menyenaraikan dan menghuraikan kesan perkembangan
terhadap alam sekitar
Menyenarai dan menghuraikan langkah mengurangkan kesan
terhadap alam sekitar
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
||||||||||||||
28
29 JULAI – 02 OGOS
|
2
|
Sektor perikanan dan perhutanan
Sektor perlombongan
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
1
2
3
4
|
Menyenarai dan menjelaskan faktor yang mempengaruhinya
Menyenarai dan menghuraikan kepentingannya
Menyenaraikan dan menghuraikan kesan perkembangan
terhadap alam sekitar
Menyenarai dan menghuraikan langkah mengurangkan kesan
terhadap alam sekitar
|
Berdikari
Kasih sayang
Kebebasan
Kerajinan
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
||||||||||||||
29
05 – 09 OGOS
|
4
|
Sektor pembinaan
Kepentingan kerjasama ekonomi antarabangsa
|
Saling kaitan
Saling bergantung
|
1
2
3
4
|
Menyenarai dan menjelaskan faktor yang mempengaruhinya
Menyenarai dan menghuraikan kepentingannya
Menyenaraikan dan menghuraikan kesan perkembangan
terhadap alam sekitar
Menyenarai dan menghuraikan langkah mengurangkan kesan
terhadap alam sekitar
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Carta
Peta minda
|
5
|
5
|
||||||||||||||
30
12 – 16 OGOS
|
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
|
|||||||||||||||||||||
|
|
CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL KE 2
17 OGOS HINGGA 25 OGOS 2012
|
|||||||||||||||||||||
31
26 – 30 OGOS
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
|
||||||||||||||||||||||
32
02 -06 SEPT.
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
|
||||||||||||||||||||||
33
09 – 13 SEPT.
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang dalam soalan perbincangan
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
||||||||||||||||
34
16 – 20 SEPT.
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang dalam soalan perbincangan
|
Bekerjasama
Kerajinan
Kebebasan
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
||||||||||||||||
35
23 – 27 SEPT.
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang dalam soalan perbincangan
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
||||||||||||||||
36
31 SEPT – 04 0KT.
|
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang dalam soalan perbincangan
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
|||||||||||||||
37
07 – 11 OKT.
|
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang terdapat dalam soalan
perbincangan
|
Bekerjasama
Kerajinan
Kebebasan
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
|||||||||||||||
38
14 – 18 OKT.
|
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang terdapat dalam soalan
perbincangan
|
Rasional
Kesyukuran
Bekerjasama
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
|||||||||||||||
39
21 – 25 OKT.
|
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang terdapat dalam soalan
perbincangan
|
Bekerjasama
Kerajinan
Kebebasan
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
|||||||||||||||
40
28 OKT – 01 NOV.
|
|
Ulangkaji
|
1
2
|
Mengenal pasti jawapan yang tepat dalam soalan
perbincangan
Mengenal pasti fakta yang terdapat dalam soalan
perbincangan
|
Kejujuran
Bekerjasama
Rasional
Kerajinan
|
Kertas soalan peperiksaan percubaan
|
30
|
10
|
|||||||||||||||
41
04 – 08 NOV.
|
PEPERIKSAAN SPM
|
||||||||||||||||||||||
|
CUTI AKHIR TAHUN PERSEKOLAHAN BERMULA 09 NOVEMBER 2012 HINGGA 31 DISEMBER
2012
|
||||||||||||||||||||||
sbr@jujpnk.2012
No comments:
Post a Comment